De valkuil van het olievlekprincipe bij veranderingsprocessen of waarom innovaties zich niet gemakkelijk verspreiden over de hele school

Heel wat scholen hebben de voorbije jaren mooie innovaties opgestart zoals teamteaching- of digitaliseringsprojecten. Daarbij nemen enkele leraren het initiatief om samen iets uit te werken, krijgen ze steun van hun directie en starten ze ermee. Het enthousiasme, de motivatie en de competenties van deze leraren zorgen er vaak voor dat hun proeftuin een succes wordt. Ondertussen mogen hun collega’s blijven lesgeven zoals vroeger. Directies hopen dat de goede praktijk zich daarna via het olievlekprincipe doorheen de school zal verspreiden. Vaak is dat niet het geval. Het groepje leraren dat de innovatie omarmt, ontwikkelt de proeftuin door, past aan en leert bij waardoor de kloof met de andere leraren geleidelijk aan vergroot. Er ontstaat eilandvorming. Een van de redenen dat onvoldoende andere leraren de overstap maken naar het nieuwe pedagogische concept, is dat ze niet de kans kregen om de proeftuin en de pedagogische principes erachter mee te mogen bedenken. Of er op zijn minst voldoende in betrokken te zijn geweest. Als directies die leraren dan gaan stimuleren om ook zo te gaan lesgeven, gaan deze leraren zogezegd in weerstand. Gelijk hebben ze.

Betrek iedereen bij het veranderingstraject

Het is fantastisch als enkele leraren samen een innovatief project willen starten. Dat mag je als directie niet tegenhouden want dat is net wat je op termijn in de hele school wil. De uitdaging bestaat erin om alle leraren van in het begin zoveel mogelijk te betrekken. Natuurlijk kan dat niet bij elke leraar met dezelfde intensiteit. Daarom kun je bijvoorbeeld met een kernteam werken dat een goede vertegenwoordiging is van het hele schoolteam. En daarin mogen zeker ook enkele minder innoverende leraren zitten.

Als Stefan en Maaike in het kernteam zitten, dan heb ik er vertrouwen in

Je kunt dit kernteam zien als de verkenners die onderzoeken hoe de toekomstige school eruit zou kunnen zien en dit daarna voorleggen aan het hele schoolteam. Het schoolteam geeft daarop dan feedback, vult aan en verrijkt. Daarmee kan het kernteam weer verder. Daarin zullen waarschijnlijk elementen zitten uit de eerder opgestarte proeftuin maar ook andere. Je komt zo uiteindelijk tot leidende pedagogische principes voor de hele school. Het is daarbij noodzakelijk dat het kernteam regelmatig terugkeert en zorgt dat het schoolteam met een goede snelheid verder vaart. Niet te snel, niet te traag.

Het kernteam zorgt best voor heel wat kansen om in overleg te gaan. Leraren hebben immers nood aan veel gesprekken om zich eigenaar te voelen van de verandering en om zich achter een nieuw pedagogisch concept te kunnen scharen. Het verhaal een keer aanhoren op een personeelsvergadering is onvoldoende om betrokkenheid te genereren.  

Voorzie VOLDOENDE tijd

Om regelmatig in overleg te kunnen gaan tijdens een veranderingstraject komen we uit bij de onderwijstijd van onze leraren. Die is in het Vlaamse onderwijs structureel niet voorzien. Heel wat beleidsteams zijn momenteel aan het nadenken hoe ze teamtijd kunnen creëren. Tijd om te overleggen, tijd om te ontwerpen, tijd om te evalueren, tijd om bij te sturen. Die tijd is nodig zowel voor het kernteam als voor het hele schoolteam.  Voor het kernteam moet je het structureel inroosteren. Wekelijks of om de twee weken een paar uur zorgt voor focus en diepgang. Daarnaast heb je ook tijd nodig voor het hele schoolteam.

Ik heb het gehad met vergaderingen tussen de soep en de patatten

Je kunt al starten om zoveel mogelijk tijd van pedagogische studiedagen en personeelsvergaderingen voor het veranderingstraject te voorzien maar ook dat zal nog niet voldoende zijn. Denk ook aan mogelijkheden zoals het inzetten van externen (ouders, vzw’s, cultuurhuizen, ondernemers, vrijwilligers, oud-leraren …). Die kunnen op regelmatige tijdstippen een zinvolle pedagogische activiteit voor de leerlingen begeleiden terwijl de leraren op dat moment overleggen. Meer en meer scholen zetten daarvoor ook afstandsonderwijs in. Leerlingen werken – al dan niet op school – zelfstandig aan een opdracht. De leraren begeleiden hen bij de opstart en gaan daarna in teamoverleg. Er zijn ook scholen die om de 6 weken een volledige dag voorzien of dat om de twee weken tussen 15.30 en 17.00 doen. Zolang het decretaal niet geregeld is, hangt het van de creativiteit van de scholen.

Begeleid leraren bij het rouwproces

Je kunt een veranderingstraject met een aanzienlijke pedagogische ambitie zien als een rouwcurve waar leraren doorheen gaan. Je moet leraren en andere medewerkers dan ook de kans geven om doorheen het proces van shock, ontkenning, frustratie, woede, depressie, onderzoek, acceptatie, en integratie te gaan.

De ene leraar gaat snel door de verschillende stadia, andere leraren hebben daar meer tijd voor nodig. Doordat leraren regelmatig in overleg mogen gaan over de vernieuwing en het kernteam daar tussentijds veel over communiceert, krijgen de mentale modellen van leraren de kans om op te schuiven. Daarnaast zijn veel persoonlijke gesprekken nodig. Daarbij kun je vragen aan leraren wat ze nodig hebben om de volgende stap te kunnen zetten. Bijvoorbeeld doordat andere leraren eerst springen waardoor zij een jaar langer kunnen wachten. Of door met hen op bezoek te gaan naar een school waar ze het al toepassen. Zo creëer je langzaam maar zeker meer draagvlak.

Ik ben niet zeker of ik het al kan of ooit ga kunnen - leraar tijdens een veranderingstraject

Zorg voor een duidelijk proces

Bij een ambitieus veranderingstraject heb je drie fases:

-        Voorbereidingsfase: urgenties in kaart brengen, strategie uitwerken, kernteam samenstellen, tijd voorzien, afspraken rond communicatie maken)

-        Implementatie fase: startsituatie in kaart brengen, toekomstige school vormgeven, concrete doelstellingen voor leerlingen, leraren en school, leidende pedagogische principes bepalen, pilootproject definiëren

-        Verduurzamingsfase: pilootproject bijsturen en opschalen, inzetten op vaardigheden lerarenteam, werken aan een ondersteunende schoolcultuur, een gedragen meerjarenplan maken

Het loopt fout als je een van deze drie fases overslaat of maar gedeeltelijk toepast. Door voldoende aandacht te hebben voor elk fase, krijg je een duurzame verandering. Dat lijkt misschien langer te duren maar de haas komt meestal later aan dan de schildpad.

Begeleiding nodig in dit proces?

EduNext begeleidt scholen tijdens hun veranderingsproces. Wil je hier meer over weten? Maak een vrijblijvende afspraak, neem contact met dirkdeboe@edunext.be of bel op dirk op 0474/949448.

Kijk in onderstaande video’s wat twee basis- en twee secundaire scholen van onze coaching vinden.

EduNext leergemeenschappen

De leergemeenschappen voor het schooljaar 2024-2025 zijn inmiddels gestart. Zie hieronder het programma voor dit schooljaar. Volgend 2025-2026 maken we een nieuw programma. Ben je geïnteresseerd om volgend schooljaar deel te nemen? Stuur een mail naar dirkdeboe@edunext.be of bel Dirk op 0474/949448.

lerend netwerk VOOR ONDERWIJSPROFESSIONALS

Ben jij betrokken bij innovatie of veranderingstrajecten in jouw school? 

  • Wat als je samen met collega’s uit andere secundaire scholen inspiratie en inzichten kan opdoen bij andere scholen

  • Wat als je onder impuls van een ervaren transformatiecoach tools en methodieken kan aanleren m.b.t. systemische innovatie en transformatie

  • Wat als je onder begeleiding van een expert met elkaar in gesprek kan gaan over belangrijke onderwijsthema’s?

Wil je samen met maximaal 15 andere onderwijsprofessionals maandelijks deel uitmaken van deze leergemeenschap en telkens met een goed gevulde rugzak naar huis terugkeren?

De kostprijs voor alle bijeenkomsten samen bedraagt in totaal slechts 300 Euro (inclusief BTW). Voor die prijs heb je toegang tot alle activiteiten en mag je voor de themabijeenkomsten één andere persoon uit je school gratis mee uitnodigen. En je krijgt ook een link naar een online visueel platform waar je alle leermateriaal (presentaties, output workshops, interessante links, literatuur …) kunt raadplegen. Om de community voldoende divers te houden, kunnen er maximaal 2 personen per school inschrijven.

programma LEERGEMEENSCHAP secundair ONDERWIJS schooljaar 2024-2025

  1. Onderwijscafé Inclusief onderwijs - 17 oktober avond - Broeikas Aalst (basis + secundair) met gastspreker Beno Schraepen

  2. Schoolbezoek Edugo Lochristi - 14 november namiddag

  3. Themabijeenkomst Executieve vaardigheden van leraren/directies - 13 december namiddag - De Werf Aalst

  4. Webinar Keuzethema deelnemers - 8 januari voormiddag online (basis + secundair)

  5. Schoolbezoek Immaculata Maria Instituut Roosdaal - 23 januari namiddag

  6. Themabijeenkomst Structureel anders omgaan met tijd op school - 18 februari namiddag - De Werf Aalst

  7. Schoolbezoek GO! Mira Hamme - 18 maart namiddag

  8. Themabijeenkomst - de zandbank: wat als je school vastloopt? - 25 april namiddag - De Werf Aalst

  9. Onderwijscafé 8 mei avond: Artificiële intelligentie op school - Broeikas Aalst (basis + secundair) met gastspreker Robbe Wulgaert

Ontdek het volledige programma leergemeenschap secundair onderwijs

Programma leergemeenschap basisONDERWIJS schooljaar 2025-2026

  1. Onderwijscafé Inclusief onderwijs - 17 oktober avond - Broeikas Aalst (basis + secundair) met gastspreker Beno Schraepen

  2. Schoolbezoek VBS De Wijnberg Wevelgem - 12 november voormiddag

  3. Themabijeenkomst Executieve vaardigheden van leraren - 13 december namiddag - De Werf Aalst

  4. Webinar Keuzethema via deelnemers - 8 januari voormiddag (basis + secundair)

  5. Schoolbezoek GO! De Driesprong Maldegem - 24 januari namiddag

  6. Themabijeenkomst Structureel anders omgaan met tijd op school - 18 februari namiddag - De Werf Aalst

  7. Schoolbezoek VBS Heilige Familie Schaarbeek - 24 maart namiddag

  8. Themabijeenkomst De zandbank: wat als je school vastloopt? - De Werf Aalst - 25 april namiddag

  9. Onderwijscafé Artificiële intelligentie op school - 8 mei avond - Broeikas Aalst (basis + secundair) met gastspreker Robbe Wulgaert

Ontdek het volledige programma van de leergemeenschap basisonderwijs.




Tien ontwikkelingen in de maatschappij met grote impact op het onderwijs

Wanneer scholen, scholengroepen of scholengemeenschappen een nieuwe visie ontwikkelen, dan kunnen ze maar beter rekening houden met wat er zich aan de buitenwereld afspeelt en welke gebeurtenissen in de de maatschappij een invloed zullen hebben op het onderwijs. We zijn zelf geen trendwatchers maar staken ons licht op bij mensen die zich daar wel voor uitgeven. En belangrijker, we deden een poging om deze ontwikkelingen te vertalen naar het onderwijs. Van geen enkele trend afzonderlijk schrik je wellicht. Maar de combinatie van deze ontwikkelingen kunnen veel impact hebben.

Demografische ontwikkelingen

Onze bevolking wordt gemiddeld ouder en meer divers. Dat betekent dat mensen in de toekomst langer zullen moeten werken en zich meer dan vroeger regelmatig zullen moeten om- en bijscholen. Dat impliceert dat ze op school de vaardigheid leren om autonoom en levenslang te leren. Daarnaast zullen scholen nog meer moeten inzetten op de realisatie van gelijke onderwijskansen zodat mensen met een migratieachtergrond succesvol kunnen integreren. Andere en complexere gezins- en samenlevingsvormen zorgen ervoor dat steeds meer kinderen groot worden in gezinnen met een alleenstaande ouder of in nieuw samengestelde gezinnen. Dat zorgt voor een andere communicatie tussen de school- en thuisomgeving. Dat is trouwens voor scholen met veel leerlingen uit kansarme gezinnen of die een andere thuistaal spreken nu al een uitdaging. Positief gebruik maken van de meertaligheid en de diversiteit van leerlingen is een uitdaging en tegelijk een kans voor scholen.

Hoe zorgen we ervoor dat we alle leerlingen dezelfde slaagkansen geven, ongeacht hun socio-economische achtergrond?

Inclusie

Elk land in Europa doet het beter op vlak van inclusie dan België. We staan dan ook het meest onderaan in de rangschikking van inclusieve maatschappijen. Het zorgcontinuüm in onderwijs kan zorgen voor eilanden waardoor leerlingen in sommige scholen (te) gemakkelijk doorgeschoven worden naar het CLB en leersteuncentra. Er zijn geen exacte cijfers maar bij vermoedelijk de helft van de leerlingen die momenteel via leersteuncentra ondersteund worden, gaat het over basiszorg die de school zelf kan opnemen. Het is een belangrijke oefening voor scholen om dit te bestuderen en te kijken wat nodig is om dit zelf te kunnen. Hoe maken we proactief de stap van integratiedenken naar inclusiedenken?

Hoe kunnen we ons lerarenteam competenter maken in handelingsgericht werken en UDL?

Tijds- en plaatsonafhankelijk leren

Tijdens Covid hebben scholen de mogelijkheden van afstandsleren gezien. Opeens moest het. Met alle uitdagingen en moeilijkheden die daarbij kwamen kijken. Contactonderwijs blijft ontzettend belangrijk maar nu en dan eens afstandsonderwijs kan ervoor zorgen dat leerlingen leren om zelfstandiger te werken en dat leraren ondertussen samen kunnen overleggen en professionaliseren. In plaats van de leerlingen naar huis te sturen, zou je het afstandsleren in de klas zelf kunnen simuleren. Keer na keer zou je de afstand tussen leerlingen en leraren fysiek kunnen vergroten. Stap per stap zou je kunnen kijken hoe leerlingen en leraren hun ‘fysieke’ interacties kunnen reduceren tot ze het ook vanop afstand beheersen. Tot de leerlingen af en toe volledig zelfstandig kunnen werken en leraren die aan het overleggen zijn in de ruimte ernaast. Zo kunnen kinderen die thuis geen goede leerruimte hebben ook autonomer leren werken. Voor scholen die weinig plaats hebben, kan het een optie zijn om een samenwerking met een bedrijf op te zetten. Door thuiswerk staat heel wat kantoorruimte immers een deel van de week leeg. Bij dit alles blijven sterke en voldoende instructies ook in de toekomst een basis blijven vormen van goed onderwijs.

Hoe richten wij onze leerprocessen in de fysieke en digitale leeromgeving in zodat leerlingen en leraren tijds- en plaatsonafhankelijk kunnen leren en werken?

Adaptief leren

Adaptieve leeromgevingen zijn leeromgevingen die rekening houden met de verschillen tussen leerlingen en die zich aan elke leerling (niveau, interesses en voorkeuren) afzonderlijk aanpassen. Daarbij gebeuren de aanpassingen op het moment zelf en worden ze steeds bijgestuurd. Via programma’s als Snappet of Eduten maken leerlingen oefeningen die afhankelijk van zijn of haar prestatie aangepast worden. Zo kunnen ook leerlingen die het moeilijker hebben met de leerstof ook succeservaringen hebben. En de leraar heeft via zijn digitale assistent een dashboard ter beschikking waardoor hij gerichter kan coachen.

Andere mogelijkheden voor adaptief leren zijn videocoaching waarbij leraren elkaar filmen en de beelden nadien bekijken om ervan te leren. In de lerarenopleiding van PXL Hogeschool staan bijvoorbeeld overal camera’s en microfoons. Die staan in verbinding met een visiesysteem dat de beelden streamt naar de lokalen ernaast of die opneemt voor gebruik in afstands- of avondonderwijs. (Toekomstige) leraren kunnen er ook live of in uitgesteld relais leren van andere onderwijzers. Ze kunnen observeren hoe leerlingen reageren op bepaalde werkvormen of instructies en zichzelf gadeslaan.

PXL lerarenopleiding Hasselt

Hoe zorgen we ervoor dat we niet doorslaan in adaptief leren en zo als school een nieuwe fabriek worden?

Artificiële intelligentie

We vroegen Chat GPT wat de belangrijkste onderwijstrends zijn (zonder door te vragen):

Er zijn veel trends in het onderwijs die de komende jaren belangrijk zullen zijn. Een van de belangrijkste trends is de integratie van technologie in het klaslokaal. Dit omvat bijvoorbeeld het gebruik van tablets, educatieve apps en online platforms om het leren te verbeteren.

Een andere belangrijke trend is gepersonaliseerd leren, waarbij de onderwijservaring wordt aangepast aan de individuele behoeften en interesses van elke leerling. Dit kan worden bereikt door middel van adaptieve leertechnologieën, projectmatig leren en andere innovatieve lesmethoden.

Daarnaast is er een groeiende belangstelling voor sociale en emotionele vaardigheden en welzijn in het onderwijs. Dit omvat bijvoorbeeld mindfulness-oefeningen, positieve psychologie en initiatieven om pesten te verminderen.

Tot slot is er ook veel aandacht voor het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossing, communicatie en samenwerking.

We vallen niet achterover van dit antwoord maar mits onze vragen wat duidelijker te stellen was het wellicht toch meer bruikbaar geweest. Het wordt voor het onderwijs een uitdaging om te zorgen dat leerlingen dit gebruiken als hulpmiddel bij het leren en niet om te plagiëren. De eerste gerechtszaken zijn al bezig en waarschijnlijk volgen er nog. Minder gemotiveerde studenten zullen steeds creatiever worden. Daarom juist is het belangrijk om hen te motiveren om Chat GPT als bronmateriaal te gebruiken om vandaaruit verder te onderzoeken en te exploreren.

Daarnaast zal het van leraren en leerlingen ook ethische competenties vergen en is het belangrijk dat leerlingen tijdens hun schoolloopbaan leren omgaan met ethische dilemma’s.

Hoe maken wij onze leraren en studenten vaardig om in te schatten hoe waarheidsgetrouw informatie, beelden of video’s zijn?

Tweedeling in de maatschappij

Er is een groeiende polarisatie in onze maatschappij op allerlei vlakken (sociaal, politiek, financieel …). Daarbij kunnen er ‘kampen’ ontstaan. Dat zie je ook in onderwijsvernieuwing.  Je bent een sterk voorstander van cognitief onderwijs of je bent voor ervaringsgericht onderwijs. Het is kennis ontwikkelen of vaardigheden oefenen. Alsof er geen gulden middenweg bestaat die beide combineert. Het gevaar van polarisatie bestaat erin dat beide groepen zich te weinig (kunnen) inleven in het standpunt van de ander waardoor er intolerantie kan ontstaan. Dit fenomeen kan in de toekomst nog sterker worden, zeker onder invloed van sociale media bubbels en echokamers. Op een bepaald moment lopen leerlingen en ook wijzelf het risico om alleen nog met gelijkgezinden te praten. Het is belangrijk om respect te hebben voor een andere mening en te blijven in dialoog gaan. Het is bijvoorbeeld goed om leerlingen (en leraren) te laten nadenken over hoe ze reageren op een idee waar ze het volledig mee oneens zijn. Of hoe ze hun oordeel kunnen uitstellen wanneer iemand een gedurfd idee oppert. Maar ook hoe ze een nieuw midden en evenwicht kunnen vinden en uitersten leren verbinden.

Hoe leren wij onze leerlingen om ook aandacht te hebben voor extreme, andere of tegengestelde meningen?

Technologische revolutie

In de publicatie ‘De robot de baas’ van de Amsterdam University Press heeft Casper Thomas het over onderwijs in de robotsamenleving. De hypothese is dat arbeid op grote schaal vervangen zal worden door machines waarbij niemand nog veilig is. Ook hoogopgeleiden lopen gevaar. Hun diploma maakt hen niet langer onmisbaar omdat een robot op termijn ook niet-routiniseerbaar werk zal kunnen doen en sterker wordt in het vermogen om te analyseren en te denken. Toch worstelen robots nog met enkele obstakels: werk dat creativiteit vergt, het bedenken van nieuwe ideeën, sociale interactie en empathie. In deze gebieden kan de mens het verschil maken. Stel dat we onderwijs puur als voorbereiding op arbeid zouden beschouwen, dan moeten we jongeren opleiden in vaardigheden die computers niet aankunnen. De man-machine interface wordt krachtiger dan de slimste mens of de meest intelligente robot. Daarbij doet de mens ook taken of neemt hij beslissingen die we om ethische reden niet aan de robot willen overlaten.

Natuurlijk gaat onderwijs verder dan jongeren klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Het gaat ook over Bildung, het breed vormen van de gehele persoon op zoek naar zelfontplooiing, het ontwikkelen van waarden, normen, verantwoordelijkheid en actief burgerschap, in relatie tot andere mensen. Het verwerven van denkvaardigheden, een levensbeschouwelijke visie en persoonlijkheid. Daarom is er naast technologie ook tijd nodig voor nieuwsgierigheid, verwondering, reflectie en filosofie. We zullen in de toekomst dan ook regelmatig aandacht moeten hebben voor curriculumvernieuwing. Voldoende aandacht blijven houden voor basisvakken als lezen, rekenen en schrijven en toch voldoende tijd maken voor identiteitsontwikkeling, inzicht in jezelf en persoonsvorming. Daarbij mag het belang van kunst, sport, zingeving en filosofie ook niet onderschat worden. Geen gemakkelijke oefening. Slimme integratie en combinatie van verschillende leerdoelen zullen nodig zijn.

Hoe stimuleren we vaardigheden als creatief denken, empathie, design, metavaardigheden en systeemdenken bij onze leerlingen? (en ook bij onze leraren en directies?)

Datagedreven onderwijs

Elke school zit op een berg data, nog weinig scholen gebruiken die om hun beleid mee aan te sturen. Uiteraard is buikgevoel belangrijk maar data kunnen je helpen om onderbouwd een bepaalde koers te varen. Hoe contextualiseer je ruwe data zodat je er bruikbare informatie mee bekomt? Hoe kun je patronen ontdekken in de gegevens en zo inzichten ontwikkelen of mogelijke oplossingsrichtingen en acties bedenken?

De Vlaamse inspectie reikt scholen met de datawijzers een interessant instrument aan. Anderzijds hebben inspecteurs niet de tijd om scholen daarbij ook uitgebreid te coachen. Vanuit EduNext speuren we dan ook naar sterke praktijkvoorbeelden waar andere scholen kunnen van leren. Zo kreeg basisschool Louis Paul Boon in Erembodegem op Sett Vlaanderen een podium om te tonen hoe zij data deskundig aanwenden op school. Het is ook belangrijk om data doordacht en breed te gebruiken. Om eerst te kijken waar je met je school naartoe wil en deze visie in concrete doelstellingen te vertalen. Vanuit deze doelstellingen kun je dan bepalen welke data je gaat verzamelen om daar dan in de toekomst op te sturen. Dat zijn best zowel kwantitatieve data over hoe leerlingen leren, demografische gegevens en schoolprocessen als kwalitatieve gegevens en percepties over hoe de onderwijskwaliteit op school evolueert.

Hoe zorgen we ervoor dat onze leraren gebruik maken van data om hun onderwijspraktijk verder te versterken?

Nood aan (veel) leraren

Elke sector heeft nood aan nieuwe werkkrachten en vindt ze moeilijker en moeilijker. Ook heel wat scholen hebben vandaag te maken met een tekort aan leraren en in de toekomst kan dit nog groter worden. Heel wat leraren zullen immers in pensioen gaan terwijl het aantal leerlingen blijft toenemen. Aangezien we niet verwachten dat het aantal studenten aan de lerarenopleiding spectaculair zal toenemen en er ook heel wat leraren vroegtijdig het onderwijs verlaten, dreigt het tekort in de toekomst nog groter te worden. Gelukkig zijn er heel wat zij-instromers maar zij missen in eerste instantie vaak nog de didactische kwalificaties of weten niet hoe ze een goed klasmanagement voor elkaar krijgen. Initiatieven zoals Teach for Belgium waarbij gemotiveerde zijinstromers pedagogisch en organisatorisch sterk ondersteund worden, mogen wat ons betreft flink uitgebreid worden. Daarnaast zijn we allemaal onderwijsambassadeurs, niet alleen Evy Geysels. En sterke onderwijsverhalen verdienen nog meer een podium. Het zal ook belangrijk zijn om nieuwe leraren voldoende te coachen en te ondersteunen en kansen te geven zodat ze zich kunnen doorzetten en in het onderwijs blijven.

We denken dat een aantrekkelijk pedagogisch concept waarin je als leraar autonomie krijgt, betrokken bent en steeds mag bijleren een voordeel zal zijn in de toekomst. Leraren kunnen nu al kiezen uit meerdere jobs en zullen dat in de toekomst nog meer kunnen doen. Het komt er op aan om als school attractief te zijn. Een gemeenschappelijke en uitdagende onderwijsvisie, een wervend pedagogisch project en een schoolteam dat aan elkaar hangt, zijn daarbij enorme troeven.

Hoe kunnen we samen nog meer ambassadeur zijn van het lerarenberoep?

Gezondheid

Jammer genoeg stellen we een groeiend aantal gezondheidsproblemen voor in onze maatschappij, in het bijzonder bij onze leerlingen, leraren en directies. Depressie, stress en burn-out kunnen wijzen op het feit dat de druk op onderwijsprofessionals de jongste jaren groter is geworden en dat de huidige manier van onderwijs organiseren niet meer toereikend is om deskundig en haalbaar om te gaan met uitdagingen zoals digitalisering, meertaligheid, verschillende startsituaties van leerlingen en kinderen met een beperking of moeilijk gedrag. Niets wijst erop dat de huidige situatie snel zal verbeteren. De vorige trend draagt daar ook niet aan bij. In team lesgeven dringt zich op. Zo kun je het werk evenwichtiger verdelen, elkaar beter ondersteunen, van elkaar leren en elkaars talenten complementair inzetten. Daarnaast kan samen lesgeven ook beter zijn voor heel wat leerlingen die kampen met psychische problemen. Het maakt individuele coaching immers meer haalbaar. Door ook in te zetten op sociaal leren, kan ook de leerling te hulp schieten en andere leerlingen verder helpen. Doordat leerlingen leren om eigenaarschap over hun leren te nemen en zo ook zelfstandiger leren werken, kunnen ze ook leraren ontlasten.

Hoe zorgen we voor een goede fysieke, mentale, emotionele, spirituele en sociale balans bij onze leerlingen en leraren?

Ondersteuning nodig?

Wil je voor een school een nieuw pedagogisch concept bedenken en/of implementeren zodat je school beter bestand is tegen deze ontwikkelingen? EduNext heeft daarvoor meerdere mogelijkheden (meerjarig traject, deeltraject, Masterclass, Transformatiescan, workshops of intervisies). Neem voor een vrijblijvend intakegesprek contact op met dirkdeboe@edunext.be of bel Dirk op 0474/949448

EduNext leergemeenschap secundair onderwijs - schooljaar 2024 - 2025

lerend netwerk VOOR ONDERWIJSPROFESSIONALS

Ben jij betrokken bij innovatie of veranderingstrajecten in jouw school? 

  • Wat als je samen met collega’s uit andere secundaire scholen inspiratie en inzichten kan opdoen bij andere scholen

  • Wat als je onder impuls van een ervaren transformatiecoach tools en methodieken kan aanleren m.b.t. systemische innovatie en transformatie

  • Wat als je onder begeleiding van een expert met elkaar in gesprek kan gaan over belangrijke onderwijsthema’s?

EduNext heeft een jaarprogramma samengesteld met een mix van schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar:

  1. Onderwijscafé Inclusief onderwijs - 17 oktober avond - Broeikas Aalst

  2. Schoolbezoek Edugo Lochristi - 14 november namiddag

  3. Themabijeenkomst Executieve vaardigheden van leraren/directies - 13 december namiddag - De Werf Aalst

  4. Webinar Keuzethema deelnemers - 8 januari voormiddag online

  5. Schoolbezoek Immaculata Maria Instituut Roosdaal - 23 januari namiddag

  6. Themabijeenkomst Structureel anders omgaan met tijd op school - 18 februari namiddag - De Werf Aalst

  7. Schoolbezoek GO! Mira Hamme - 18 maart namiddag

  8. Themabijeenkomst - de zandbank: wat als je school vastloopt? - 25 april namiddag - De Werf Aalst

  9. Onderwijscafé 8 mei avond: Artificiële intelligentie op school - Broeikas Aalst

Gedetailleerd programma: zie hieronder

Wil je samen met maximaal 15 andere onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs maandelijks deel uitmaken van deze leergemeenschap en telkens met een goed gevulde rugzak naar huis terugkeren?

De kostprijs voor alle bijeenkomsten samen bedraagt in totaal slechts 300 Euro (inclusief BTW). Voor die prijs heb je toegang tot alle activiteiten en mag je voor de themabijeenkomsten één andere persoon uit je school gratis mee uitnodigen. En je krijgt ook een link naar een online visueel platform waar je alle leermateriaal (presentaties, output workshops, interessante links, literatuur …) kunt raadplegen.  

Om de community voldoende divers te houden, kunnen er maximaal 2 personen per school inschrijven. Schrijf je meteen in en reserveer je plaatsje want volzet is volzet

DEEL UITMAKEN VAN DEZE LEERGEMEENSCHAP?

Schrijf je via deze link in voor onze leergemeenschap secundair onderwijs en neem deel aan onze schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar. Na je inschrijving krijg je van ons een factuur ten bedrage van 300 Euro inclusief BTW. Na betaling ben je definitief ingeschreven.

Gedetailleerd programma

Onderwijscafé inclusief onderwijs - 17 oktober (18.30 - 21.30) - Broeikas Aalst

Inclusie wordt voor scholen de komende jaren een belangrijk thema. Een onafhankelijke commissie van experten, academici, onderwijsprofessionals en ervaringsdeskundigen werkte in juni een langetermijnvisie en een actieplan uit met aandacht voor de rol van gewoon en buitengewoon onderwijs. Een van hen is Beno Schraepen, orthopedagoog, ervaringsdeskundige in het buitengewoon onderwijs en docent aan AP Hogeschool. Hij doet sinds jaren onderzoek over inclusie in onderwijs. Onder moderatie van EduNext gaat Beno in op de vragen uit het publiek. Inloop vanaf 18.30, start om 19.00 uur, einde 21.00 uur, uitloop tot 21.30

Schoolbezoek Edugo Lochristi - 14 november - 13 - 16 uur

In Edugo Lochristi dachten ze na hoe ze leerlingen van 1B en 2B hun eigen leren meer in handen konden laten nemen. Ze vonden de oplossing in het open ruimtemodel (ORM) waarin de leerlingen gedurende 10 uur per week les krijgen. Voor de vakken Frans, Engels, Wiskunde en MaVo kiezen ze wanneer ze wat doen en hoe ze dat doen. De leerlingen krijgen coaching in het plannen en afwerken van hun werk zodat ze tegen het einde van de week alles netjes klaar hebben. En ze leren ook van hun klasgenoten. Niet alleen bereiken ze samen een ander resultaat dan wanneer ze alles alleen doen, ze leren ook rekening te houden met  anderen. In het ORM werd over alles nagedacht: naast het aanbrengen van de vakinhoud, wordt ook veel aandacht besteed aan differentiatie, remediëring, coaching, taalontwikkelend lesgeven en het meubilair. Je krijgt het allemaal te zien.

Themabijeenkomst: executieve vaardigheden van leraren: 13 december - 13 - 16 uur - De Werf Aalst

Momenteel is er heel wat aandacht voor executieve vaardigheden voor leerlingen. Maar ook voor leraren en directies zijn executieve vaardigheden belangrijk. Zoals de ontwikkeling van metacognitie, reflectievermogen en omgaan met onverwachte veranderingen. Tijdens deze themabijeenkomst gaan we in detail in op deze executieve vaardigheden en hoe we onze schoolteams daar via concrete tips en methodieken in kunnen ondersteunen.

Webinar 8 januari 2025 - 9.30 - 11 uur online

We zullen mogelijke onderwerpen tijdens het onderwijscafé of tijdens de themabijeenkomst verzamelen, waarna we het thema van het webinar via stemming van de deelnemers kiezen. EduNext zal daarna het webinar voorbereiden. Het webinar zal worden opgenomen voor wie uitgesteld wil kijken.

Schoolbezoek Immaculata Maria Instituut Roosdaal - 23 januari - 13 - 16 uur

Het Immaculata Maria Instituut in Roosdaal heeft een innovatief pedagogisch concept ontwikkeld dat zich richt op projectwerk, teamteaching, coaching, executieve functies en gedeeld lesmateriaal. De leraar fungeert als coach, met als doel het eigenaarschap bij leerlingen en leraren te versterken. Ze vonden daarvoor inspiratie over de landsgrenzen heen (Slovenië, Estland, het Verenigd Koninkrijk en Finland). De eerste resultaten laten zich nu al concreet zien in de eerst graad (Olympus project) en de derde graad (Solo project). Daarnaast heeft de school ook een radicaal nieuw onderwijsconcept ontwikkeld voor muzische vorming. Laat je inspireren door hun verhaal van groei en kom kijken naar hun innovatieve projecten.

Themabijeenkomst: structureel anders omgaan met tijd op school: 18 februari - 13 - 16 uur - De Werf Aalst

We hebben allemaal tijd te kort terwijl we veel tijd verliezen aan multitasking, mails, vergaderingen, onderbrekingen, slechte planning, sociale of andere multimedia. Hoe kunnen we structureel anders omgaan met deze tijdrovers en bestaande negatieve tijdspatronen doorbreken? Hoe kunnen we ons gedrag ten aanzien van tijd veranderen en zo meer tijd overhouden om aan onze school te werken? En hoe kunnen we ook onze collega’s leren om beter om te gaan met hun tijd?

Schoolbezoek GO! MiRA Hamme - 18 maart - 13 - 16 uur

In 2018 startte het schoolteam van GO! MiRA Hamme een transitieproces om een school - die op sterven na dood was - te laten groeien tot een inspiLerend atheneum.  Deze eclectische onderwijsmethode is geïnspireerd op onderwijsinzichten uit binnen en buitenland. De school die alle finaliteiten heeft, organiseert secundair onderwijs op een andere, vernieuwende manier door onderwijsdoelen te verdelen in verschillende leeromgevingen: masterclass, MiRA-LAB en my portfolio. Elke leeromgeving heeft een specifieke aanpak waarin de doelstellingen samenhangend en evenwichtig aan bod komen. Tijdens dit schoolbezoek maak je kennis met het transitieproces waar de school een uitdagende missie heeft geconcretiseerd in een evenwichtige (traditionele/vernieuwende) onderwijsorganisatie. Daarbij zetten ze - ondanks beperkte middelen, verouderde infrastructuur en tussenstructuren - ook in op een modern personeelsbeleid waarbij autonomie, competentie en verbinding centraal staan.

Themabijeenkomst: De zandbank: wat als je school vastloopt? 25 april - 13 - 16 uur - De Werf Aalst

Scholen zijn sterk in aansturen, uitzetten van doelen en stappenplannen uitwerken. Noodzakelijke aspecten van een sterk beleidsvoerend vermogen om verandering en innovatie te ondersteunen. En toch loopt het soms vast, valt de dynamiek weg en duiken er onvoorziene aspecten op die alle sturing en ondersteuning moeilijk maken. Onder de waterlijn herkennen we dat de relationele bedrading en de harmonie in het schoolteam om samen te werken verstoord is. Hoe kunnen we deze onderstroom in kaart brengen en wat kunnen we doen om deze te herstellen?  

Onderwijscafé Artificiële intelligentie op school 8 mei (18.30 - 21.30) - Broeikas Aalst

Technologie zoals ChatGPT (en andere) zet ons onderwijs al een tijdje op losse schroeven. Artificiële intelligentie is overal en blijkt in het onderwijs een eindeloos discussiepunt. Gaat AI onze job overnemen? Gaan leerlingen hun huiswerk maken met GPT-tools? Boek je leerwinst met een AI-tutor? In dit onderwijscafé willen we orde brengen in de chaos. Robbe Wulgaert, leraar informaticawetenschappen en AI aan het Sint-Lievenscollege in Gent, auteur van het boek AI in de klas en docent aan de Universiteit Antwerpen, deelt in dit café zijn ervaring, toont kant-en-klaar lesmateriaal en gaat in op de vragen van de deelnemers.

DEEL UITMAKEN VAN DEZE LEERGEMEENSCHAP?

Schrijf je via deze link in voor onze leergemeenschap secundair onderwijs en neem deel aan onze schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar.  Na je inschrijving krijg je van ons een factuur ten bedrage van 300 Euro inclusief BTW. Na betaling ben je definitief ingeschreven.

EduNext leergemeenschap basisonderwijs - schooljaar 2024 - 2025

lerend netwerk VOOR ONDERWIJSPROFESSIONALS

Ben jij betrokken bij innovatie of veranderingstrajecten in jouw school? 

  • Wat als je samen met collega’s uit andere basisscholen inspiratie en inzichten kan opdoen bij andere scholen

  • Wat als je onder impuls van een ervaren transformatiecoach tools en methodieken kan aanleren m.b.t. systemische innovatie en transformatie

  • Wat als je onder begeleiding van een expert met elkaar in gesprek kan gaan over belangrijke onderwijsthema’s?

EduNext heeft een jaarprogramma samengesteld met een mix van schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar:

  1. Onderwijscafé Inclusief onderwijs - 17 oktober avond - Broeikas Aalst

  2. Schoolbezoek VBS De Wijnberg Wevelgem - 12 november voormiddag

  3. Themabijeenkomst Executieve vaardigheden van leraren - 13 december namiddag - De Werf Aalst

  4. Webinar 8 januari voormiddag - Keuzethema via deelnemers - online

  5. Schoolbezoek 24 januari namiddag - GO! Driesprong Maldegem

  6. Themabijeenkomst 18 februari namiddag - Structureel anders omgaan met tijd op school - De Werf Aalst

  7. Schoolbezoek 24 maart 2025 namiddag - VBS Heilige Familie Schaarbeek

  8. Themabijeenkomst 25 april namiddag: De zandbank: wat als je school vastloopt? - De Werf Aalst

  9. Onderwijscafé 8 mei avond: Artificiële intelligentie op school - Broeikas Aalst

Gedetailleerd programma: zie hieronder

Wil je samen met maximaal 15 andere onderwijsprofessionals uit het basisonderwijs maandelijks deel uitmaken van deze leergemeenschap en telkens met een goed gevulde rugzak naar huis terugkeren?

De kostprijs voor alle bijeenkomsten samen bedraagt in totaal slechts 300 Euro (inclusief BTW). Voor die prijs heb je toegang tot alle activiteiten en mag je voor de themabijeenkomsten één andere persoon uit je school gratis mee uitnodigen. En je krijgt ook een link naar een online visueel platform waar je alle leermateriaal (presentaties, output workshops, interessante links, literatuur …) kunt raadplegen.  

Om de community voldoende divers te houden, kunnen er maximaal 2 personen per school inschrijven. Schrijf je meteen in en reserveer je plaatsje want het kan snel gaan. Volzet is volzet

DEEL UITMAKEN VAN DEZE LEERGEMEENSCHAP?

Schrijf je via deze link in voor de leergemeenschap basisonderwijs en neem deel aan onze schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar. Na je inschrijving krijg je van ons een factuur ten bedrage van 300 Euro inclusief BTW. Na betaling ben je definitief ingeschreven.

Gedetailleerd programma

Onderwijscafé inclusief onderwijs - 17 oktober (18.30 - 21.30) - Broeikas Aalst

Inclusie wordt voor scholen een belangrijk thema de komende jaren. Een onafhankelijke commissie van experten, academici, onderwijsprofessionals en ervaringsdeskundigen werkte in juni een langetermijnvisie en een actieplan uit met aandacht voor de rol van gewoon en buitengewoon onderwijs. Een van de commissieleden is Beno Schraepen, orthopedagoog, ervaringsdeskundige in het buitengewoon onderwijs en docent aan AP Hogeschool. Hij doet sinds jaren onderzoek over inclusie in onderwijs. Onder moderatie van EduNext gaat Beno in op de vragen uit het publiek. Inloop vanaf 18.30, start om 19.00 uur., einde 21.00 uur, uitloop tot 21.30

Schoolbezoek VBS Wijnberg Wevelgem 12 november - 9 tot 12 uur

Vrije basisschool Wijnberg in Wevelgem startte een tijd geleden een zoektocht naar afgestemd onderwijs voor haar cognitief sterk functionerende (CSF) leerlingen. Ondertussen is de school sinds 2023 ankerschool binnen het Project Talent en coördinator van enkele lerende netwerken om scholen op hun weg naar onderwijs beter op maat van CSF leerlingen (kleuter en lager) te begeleiden. Tijdens dit schoolbezoek ontdek je de sleutels en mogelijkheden om met CSF aan de slag te gaan en kun je zien hoe de school dit in de praktijk brengt.

Themabijeenkomst: executieve vaardigheden van leraren: 13 december - 13 - 16 uur - De Werf Aalst

Momenteel is er heel wat aandacht voor executieve vaardigheden voor leerlingen. Maar ook voor leraren en directies zijn executieve vaardigheden belangrijk. Zoals de ontwikkeling van metacognitie, reflectievermogen en omgaan met onverwachte veranderingen. Tijdens deze themabijeenkomst gaan we in detail in op deze executieve vaardigheden en hoe we onze schoolteams daar via concrete tips en methodieken in kunnen ondersteunen.

Webinar 8 januari 2025 - 9.30 - 11 uur online

We zullen mogelijke onderwerpen tijdens het onderwijscafé of tijdens de themabijeenkomst verzamelen, waarna we het thema via stemming van de deelnemers kiezen. EduNext zal daarna het webinar voorbereiden. Het webinar zal worden opgenomen voor wie het uitgesteld wil bekijken.

Schoolbezoek GO! De Driesprong Maldegem - 24 januari - 13 - 16 uur

In De Driesprong Maldegem heerst een innovatieve cultuur. Zo zetten de school sterk in op leesonderwijs via het LIST project. Daarbij starten alle leraren elke dag met 30 minuten lezen en dompelen ze zo de kinderen onder in een rijk taalbad. De school zet ook in op ICT in de klas en atelierwerking. Daarnaast laat de school zich ook internationaal inspireren via Erasmus en bouwde via uitwisselingsprojectenheel wat concrete ervaring op. Een boeiend en enthousiast verhaal over hoe de school onderwijs levensecht en dynamisch organiseert.  

Themabijeenkomst: structureel anders omgaan met tijd op school: 18 februari 13 - 16 uur - De Werf Aalst

We hebben allemaal tijd te kort terwijl we veel tijd verliezen aan multitasking, mails, vergaderingen, onderbrekingen, slechte planning, sociale of andere multimedia. Hoe kunnen we structureel anders omgaan met deze tijdrovers en bestaande negatieve tijdspatronen doorbreken? Hoe kunnen we ons gedrag ten aanzien van tijd veranderen en zo meer tijd overhouden om aan onze school te werken? En hoe kunnen we ook onze collega’s leren om beter om te gaan met hun tijd?

Schoolbezoek basisschool Heilige Familie Schaarbeek - 24 maart - 13 - 16 uur (onder voorbehoud)

Benieuwd hoe deze school in hartje Brussel innovatief onderwijs realiseert? Leren draait hier om veiligheid en om vertrouwen. Om een uitdagende leefwereld op maat van elk kind. Om denkvermogen dat geprikkeld wordt. Verbeelding aan de macht. Het is talent herkennen en doen bloeien. Het is leren omgaan met gevoelens, leren genieten, leren leven met alle zintuigen. Daarnaast is het ook een brede school die de brug slaat met de buitenwereld en waar ouders een actieve rol vervullen.

Themabijeenkomst: De zandbank: wat als je school vastloopt? 25 april - 13 - 16 uur - De Werf Aalst

Scholen zijn sterk in aansturen, uitzetten van doelen en stappenplannen uitwerken. Noodzakelijke aspecten van een sterk beleidsvoerend vermogen om verandering en innovatie te ondersteunen. En toch loopt het soms vast, valt de dynamiek weg en duiken er onvoorziene aspecten op die alle sturing en ondersteuning moeilijk maken. Onder de waterlijn herkennen we dat de relationele bedrading en de harmonie in het schoolteam om samen te werken verstoord is. Hoe kunnen we deze onderstroom in kaart brengen en wat kunnen we doen om deze te herstellen?  

Onderwijscafé Artificiële intelligentie op school 8 mei (18.30 - 21.30) - Broeikas Aalst

Technologie zoals ChatGPT (en andere) zet ons onderwijs al een tijdje op losse schroeven. Artificiële intelligentie is overal en blijkt in het onderwijs een eindeloos discussiepunt. Gaat AI onze job overnemen? Gaan leerlingen hun huiswerk maken met GPT-tools? Boek je leerwinst met een AI-tutor? In dit onderwijscafé willen we orde brengen in de chaos. Robbe Wulgaert, leraar informaticawetenschappen en AI aan het Sint-Lievenscollege in Gent, auteur van het boek AI in de klas en docent aan de Universiteit Antwerpen, deelt in dit café zijn ervaring, toont kant-en-klaar lesmateriaal en gaat in op de vragen van de deelnemers.

DEEL UITMAKEN VAN DEZE LEERGEMEENSCHAP?

Schrijf je via deze link in voor onze leergemeenschap basisonderwijs en neem deel aan onze schoolbezoeken, themabijeenkomsten, onderwijscafés en webinar.  Na je inschrijving krijg je van ons een factuur ten bedrage van 300 Euro inclusief BTW. Na betaling ben je definitief ingeschreven.