Transformatierad: systemisch denkmodel om als school de leerling in het centrum van zijn leerproces te zetten

Het transformatierad stelt een school in staat in zijn geheel te veranderen en de leerling stap per stap eigenaar van zijn leerproces te maken

transformatierad

Het rad wordt door acht wielen aangedreven. Deze wielen zijn motoren om het toekomstig onderwijs volledig anders aan te pakken. De leerling staat in het midden van het transformatierad. Leraren brengen en houden het rad samen met leerlingen, directies en ouders in beweging. 
 

De wielen van het transformatierad zijn op zich niet nieuw en vaak zijn scholen al bezig met innovatie in één van deze wielen. Meestal zijn deze innovaties niet systemisch en geïntegreerd, waardoor scholen meestal in verbeteringspogingen met veel kans op terugval blijven steken. Daarom is het cruciaal om het transformatierad als één geheel te zien want elk van de wielen hebben invloed op elkaar. 

Voor elk wiel is het belangrijk te bekijken welke patronen er heersen. Hoe kunnen we remmende patronen en vastgeroeste gewoontes doorbreken? Welke alternatieven kunnen we daarvoor bedenken? Om zo te komen tot nieuwe keuzes en een nieuw samenhangend onderwijsconcept. 

Het transformatierad is dus een denkmodel dat scholen toelaat om te kijken hoe hun toekomstige school er uit kan zien en welke leidende principes de school kan hanteren bij elk van de wielen. Met als uiteindelijk resultaat: intrinsiek gemotiveerde leerlingen die eigenaar worden van hun leerproces. 

Het realiseren kan enkel door het volledige team van leraren, ondersteunend personeel, leerlingen, ouders en directie bij de transformatie te betrekken. Daarvoor heeft het hele schoolteam een aantal cruciale vaardigheden nodig zoals zelfreflectie, het kunnen geven en ontvangen van feedback of coachingsvaardigheden. EduNext helpt de school ook om zicht te krijgen op de aanwezige en nog verder te ontwikkelen vaardigheden en hoe ze die kan verwerven. 

Daarnaast is er ook een schoolcultuur nodig om de verandering duurzaam te maken. We hebben het dan onder andere over gedeeld leiderschap, talentontwikkeling van leraren en een cultuur van mogen experimenteren.

Om de verandering in de school te verankeren, werkt EduNext dan ook op de vier assen van het transformatierad:

  • Pedagogisch-didactische inhouden

  • Vaardigheden

  • Cultuurelementen

  • Transformatieproces


Meer weten over het rad in beweging?