Transformatiescan
Via de EduNext transformatiescan krijg je een professioneel verslag van hoe transformatievaardig je school nu al is en welke acties nodig zijn om de verandering in je school verder te verduurzamen. Het is een kompas waarmee je proactief en deskundig kunt inspelen en sturen op toekomstige veranderingen.
De scan focust op op vier domeinen en 35 elementen:
Pedagogisch-didactisch (leerinhoud, leervorm, leerproces, leertijd, leeromgeving, leernetwerk, leermateriaal, leerorganisatie)
Teamvaardigheden (coachen, communiceren, creatief denken, feedback geven, netwerken, motiveren, reflecteren, samenwerken, didactisch handelen, breinvriendelijk leren, executieve functies, systeemdenken)
Schoolcultuur (besluitvorming, innovatieklimaat, leiderschap, professionalisering, kwaliteitsontwikkeling, één verbonden team, visieontwikkeling, talentontwikkeling)
Transformatieproces (kernteam, rolverdeling, procescoaching, teamtijd, metingen, toolbox, impact, meerjarenplan)
Een school die goed scoort op deze elementen zal in de toekomst vlot kunnen omgaan met om het even welke verandering die haar pad kruist.
De transformatiescan verloopt in 2 stappen:
Een vragenlijst die je vooraf samen met een aantal collega’s invult (1 uur) waarbij je op een schaal van 1 tot 4 aangeeft hoe je school het op elk van deze elementen momenteel doet. Door telkens je keuze te motiveren met voorbeelden, onderbouw je je score.
Deep dive onder begeleiding van een EduNext coach: resultaten bespreken, interpreteren en tot een gezamenlijk beeld te komen. Enkele elementen kiezen en via rubrics met criteria en indicatoren in detail bespreken. Blinde vlekken detecteren en inzichten voor de toekomst verwerven.
Het verslag bevat een overzicht van de scores en antwoorden uit de vragenlijst en de inzichten en ideeën uit de deep dive. Het biedt je een duidelijk, objectief en onderbouwd beeld van hoe transformatievaardig je school nu al is en geeft je richting om proactief en deskundig te kunnen inspelen op de toekomst. Het geeft je inzicht in de hoogste prioriteiten van de school en biedt je de mogelijkheid om die stap per stap aan te pakken. Het vormt een ideale input voor een meerjarenplan en kan fungeren als een motor voor verdere kwaliteitsontwikkeling in je school.