Laat je op 20 februari inspireren door het zevende EduNext leerfestival!

Het centrale thema van deze editie is onderwijstransformatie. We kiezen voor sessies waarin de leerling zoveel mogelijk eigenaar van zijn leerproces wordt. En hanteren daarbij het EduNext transformatierad.

Koen Timmers, leraar webdesign en specialist in e-learning, opent het leerfestival. Koen werd onlangs uitgeroepen tot een van de tien beste leraren ter wereld. Hou je klaar voor deze out-of-the-box onderwijzer!

Bert Smits, sociaalpedagoog, ondernemer en onderwijstransformator, zal het onderwijsfeest met een primeur afsluiten. Hij geeft ons een inkijk in zijn nieuw boek dat in april 2019 verschijnt. 

Daarnaast hebben we heel wat directeuren en leraren die komen vertellen hoe zij hun school aan het transformeren zijn. Ben je op zoek naar inspiratie hoe je dat aanpakt? Dan kan je komen leren hoe andere scholen dat doen.

  • Eerstegraadsschool De Stroom: niet bang voor een stroomstoot. Stel dat je helemaal opnieuw zou mogen beginnen met je school? In Leuven kreeg onderwijsinnovator Willem Schoors samen met zijn team die kans. Benieuwd hoe ze dat aanpakken? En hoe de eerste maanden verliepen?

  • Secundaire school Atheneum Bree: school zonder punten. Werken met leerdoelen, het klinkt mooi. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Het lukt niet als je niet bereid bent om aan je leerinhouden en leervormen te sleutelen. Christel Moors vertelt gepassioneerd hun verhaal.

  • Eerstegraadsschool Kindsheid Jesu Hasselt: traject op maat van elke leerling. Transformeren kan volgens Tom Cox ook door eerst een zeer goede basis te leggen. In zijn school heeft hij samen met zijn korps een gedragen project uitgewerkt rond remediëren, excelleren en verbreden.

  • Secundaire school KTA Halle: 1A en 1B samen in één leeromgeving. Onmogelijk? Kom dan eens kijken hoe ze het in Halle aanpakken. We zijn blij dat we Bertien Boon, ICT coördinator van het jaar konden strikken. Digitaal leermateriaal komt vast aan bod in deze sessie 😊

  • Inspirocollege Houthalen-Helchteren (SO): ben je benieuwd hoe een inspirerende leeromgeving bijdraagt tot de transformatie van de school? Kom dan luisteren naar het verhaal achter de inspirodroom.

  • Lucernacollege Campus INNOVA Anderlecht creëert via een brede en diepe samenwerking met verschillende stakeholders een breed draagvlak en schakelt alle actoren in om samen mee te denken en de maatschappij van de toekomst vorm te geven .

    Ook vernieuwende basisscholen komen aan bod op het leerfestival:  

  • Basischool Go! Denderleeuw: Gedifferentieerd Onderwijs met Vak Ankers. Hier dagen leraren in team kinderen maximaal uit op hun niveau. Daarbij houden ze rekening met hun interesses en leerprofiel. Directeur Peter Van Hove aan het woord.

  • Stedelijke basisschool Kosmos Antwerpen: terug naar de basis De school kiest voor belangrijke waarden als duurzaamheid, ecologie, respect, empathie, moed, engagement en doorzettingsvermogen. Linda Avet en haar teamleden nemen je mee langs successen en hindernissen.

  • Basisschool MondoMio Balen: (ondernemende zelf opgerichte innovatieve school ). Stel dat je afgestudeerd bent als leraar? En dat je je draai niet vindt in het klassieke onderwijs. Debbie Goudiaan richtte haar eigen school op en doorbrak daarbij heel wat heilige huisjes. Creativiteit en ondernemerschap ten voeten uit.

  • Basisschool Sint-Pieter Sint-Jozef Blankenberge pioniert met oplossingen voor eigentijds onderwijs. Bij het invullen van de ruimtes, lesplateaus, werkruimtes, overlegplekken en speelklas werd optimaal ingezet op mensvriendelijke meubels waarbij elke denkbare klasinrichting mogelijk is. Directeur Bart Boydens aan het woord.

  • Vrije Basisschool De Klimtoren Jabbeke: hoe zet je een schooleigen visie om in een kracht om aan kwaliteitsontwikkeling te doen? Hoe maak je van je schoolvisie een missie en ga je met het hele team aan de slag om een veranderingsproces op gang te zetten waarmee je de kwaliteit van je onderwijs vergroot? Rebekka Buyse vertelt het. Een voorsmaakje.

We zijn blij om ook Tienerschool Anderlecht aan het woord te laten met een nieuw onderwijsconcept: vier jaar in de lagere school, vier jaar in de tienerschool en vier jaar in het secundair onderwijs. Dit verlaagt de overstap van lager naar secundair onderwijs.

Daarnaast hebben we ook reeds enkele inspirerende ‘Harvard’ sessies:

  • Jan Royackers, actief bij Schoolmakers en wetenschappelijk medewerker aan het Steunpunt Diversiteit en Leren (UGent) komt vertellen hoe je kwaliteitsvol kan evalueren in de praktijk. Met een brug tussen onderzoek en toegankelijkheid voor leraren.

  • Dag De Baere en Vinciane Costa - Teach for Belgium - in deze interactieve sessie leer je eenvoudige technieken die onmiddellijk leerrendement voor je lessen opleveren. Feedback en coaching om efficiënt en doelgericht aan de slag te gaan.

  • Piet Vervaecke is directeur van het Onderwijscentrum Brussel dat onderwijstransformatie in Brussel stimuleert (o.a. Tienerschool in Anderlecht). Thema’s die aan bod komen zijn: wereldburgerschapseducatie, omgaan met diversiteit, ouder- en buurtbetrokkenheid, taal en meertaligheid, brede school.

  • Transformatie? Hoe en waarom?! - Annemie Decavele, EduNext transformatiecoach. Waarom doen we de dingen die we doen? Het antwoord is de visie. Die helder, transparant en concreet krijgen voor iedereen in en buiten de school is de start van het transformatieproces. Lees hierover in deze blog van Annemie

Tja, dat wordt stilaan moeilijk kiezen. Misschien moet je wel met een schoolteam komen en de sessies onder elkaar verdelen? Of er een pedagogische studiedag van maken? Weet je dat er een flinke groepskorting is vanaf 12 personen? En wie individueel inschrijft voor Kerstmis, krijgt een flinke korting. Meer info en inschrijven via deze link.

We ontvangen je heel graag in Bel Brussel op 20 februari!