Laat je op 20 februari inspireren door het zevende EduNext leerfestival!

Het centrale thema van deze editie is onderwijstransformatie. We kiezen voor sessies waarin de leerling zoveel mogelijk eigenaar van zijn leerproces wordt. En hanteren daarbij het EduNext transformatierad.

Koen Timmers, leraar webdesign en specialist in e-learning, opent het leerfestival. Koen werd onlangs uitgeroepen tot een van de tien beste leraren ter wereld. Hou je klaar voor deze out-of-the-box onderwijzer!

Bert Smits, sociaalpedagoog, ondernemer en onderwijstransformator, zal het onderwijsfeest met een primeur afsluiten. Hij geeft ons een inkijk in zijn nieuw boek dat in april 2019 verschijnt. 

Daarnaast hebben we heel wat directeuren en leraren die komen vertellen hoe zij hun school aan het transformeren zijn. Met speciale aandacht voor voor de onderwijsmodernisering van september 2019. Ben je op zoek naar inspiratie hoe je dat aanpakt? Dan kan je komen leren hoe andere scholen dat voor elkaar krijgen.

  • Eerstegraadsschool De Stroom: niet bang voor een stroomstoot. Stel dat je helemaal opnieuw zou mogen beginnen met je school? In Leuven kreeg onderwijsinnovator Willem Schoors samen met zijn team die kans. Benieuwd hoe ze dat hebben aangepakt? En hoe de eerste maanden in de praktijk zijn verlopen?

  • Secundaire school Atheneum Bree: school zonder punten. Werken met leerdoelen, het klinkt mooi. Maar hoe doe je dat in de prakijk? Het lukt niet als je niet bereid bent om aan je leerinhouden en leervormen te sleutelen. Christel Moors vertelt op het leerfestival gepassioneerd hun ganse verhaal.

  • Eerstegraadsschool Kindsheid Jesu Hasselt: traject op maat van elke leerling). Transformeren kan volgens Tom Cox ook door eerst een zeer goede basis te leggen. In zijn school heeft hij samen met zijn korps een gedragen project uitgewerkt rond remediëren, excelleren en verbreden. En dat geeft goesting om volgende stappen te zetten.

  • Secundaire school KTA Halle: 1A en 1B samen in één leeromgeving. Onmogelijk? Kom dan eens kijken hoe ze het in Halle aanpakken. We zijn blij dat we Bertien Boon, ICT coördinator van het jaar konden strikken. Digitaal leermateriaal komt vast aan bod in deze sessie 😊

    Bovenstaande voorbeelden zijn ook zeer inspirerend voor de bovenbouw. Daarnaast volgen nog verder workshocks over hoe leraren vakoverstijgend leren aanpakken, hoe co-teaching in de praktijk functioneert, ..

Maar ook basischolen komen aan hun trekken op het leerfestival  

  • Basischool Go! Denderleeuw: Gedifferentieerd Onderwijs met Vak Ankers. Hier dagen leraren in team kinderen maximaal uit op hun niveau waarbij rekening wordt gehouden met hun interesses en leerprofiel. Directeur Peter Van Hove aan het woord.

  • Stedelijke basisschool Kosmos Antwerpen: terug naar de basis De school kiest voor belangrijke waarden als duurzaamheid, ecologie, respect, empathie, moed, engagement en doorzettingsvermogen zijn. Linda Avet en haar teamleden nemen je op tocht langsheen de successen en de hindernissen.

  • Basisschool MondoMio Balen: (ondernemende zelf opgerichte innovatieve school ). Stel dat je afgestudeerd bent als leraar. En dat je je draai niet vindt in het klassieke onderwijs. Debbie Goudiaan richtte haar eigen school op en doorbrak daarbij heel wat heilige huisjes. Creativiteit en ondernemerschap ten voeten uit.

  • Basisschool Sint-Pieter Sint-Jozef Blankenberge: Deze pionier gaat zeer gedreven op zoek naar oplossingen voor eigentijds onderwijs. Bij het invullen van de ruimtes, lesplateaus, werkruimtes, overlegplekken en speelklas werd optimaal ingezet op mensvriendelijke meubels waarbij elke denkbare klasinrichting mogelijk is. Directeur Bart Boydens komt het ons uit de doeken doen.

  • Vrije Basisschool De Klimtoren Jabbeke: hoe zet je een schooleigen visie om in een kracht om aan kwaliteitsontwikkeling te doen? Hoe maak je van je schoolvisie een missie en ga je met het hele team aan de slag om een veranderingsproces op gang te zetten waarmee je de kwaliteit van je onderwijs vergroot? Rebekka Buyse komt het verhaal van haar school vertellen

We zijn blij om ook Tienerschool Anderlecht aan het woord te laten met een nieuw onderwijsconcept: vier jaar in de lagere school, vier jaar in de tienerschool en vier jaar in het secundair onderwijs. Dit verlaagt volgens hen de overstap van lager naar secundair onderwijs.

Daarnaast hebben we ook reeds enkele inspirerende ‘Harvard’ sessies:

  • Jan Royackers, actief bij Schoolmakers en wetenschappelijk medewerker aan het Steunpunt Diversiteit en Leren (UGent) komt vertellen hoe je kwaliteitsvol kan evalueren in de praktijk. Met een brug tussen onderzoek en toegankelijkheid voor leraren.

  • Piet Vervaecke komt ook. Hij is directeur van het Onderwijscentrum Brussel dat onderwijstransformatie in Brussel stimuleert (o.a. Tienerschool in Anderlecht). Thema’s die aan bod komen zijn: wereldburgerschapseducatie, omgaan met diversiteit, ouder- en buurtbetrokkenheid, taal en meertaligheid, brede school.

  • Annemie Decavele, EduNext transformatiecoach en begeleider van het Sancta Maria Instituut te Kasterlee. Zij vertelt hoe je aan een goede voedingsbodem bij leraren kan werken om zo een transformatietraject succesvol te laten verlopen.

Meer sessies volgen binnenkort …

Tja, dat wordt stilaan moeilijk kiezen. Misschien moet je wel met een schoolteam komen en de sessies onder elkaar verdelen? Of er een pedagogische studiedag van maken? Weet je dat er een flinke groepskorting is vanaf 12 personen? En wie individueel inschrijft voor Kerstmis, krijgt een flinke korting. Meer info en inschrijven via deze link.

We ontvangen je heel graag in Bel Brussel op 20 februari!