13u

Welkom

Vanaf 13u openen de deuren van het leerfestival.
We scannen je inkomkaart aan de inkombalie.
Tijd voor een koffie en kennismaking met de andere deelnemers en de verschillende infostands.


13u30 - 14u30

Keynote 1

Transformeer je school van binnuit.

In een constant veranderende wereld is creativiteit, innovatie en transformatie cruciaal voor jongeren. Daarom staat Dirk al enkele jaren deeltijds in het onderwijs.

Omdat het huidige onderwijsmodel geen antwoord meer biedt op de uitdagingen die op ons afkomen, schreef hij het boek EduNext: transformeer je school van binnenuit

Tijdens deze keynote geeft Dirk tekst en uitleg bij zijn visie mbt onderwijstransformatie.


14u30 - 15u30

Parallelle workshocks

 Katelijne Leemans (BA/SO/HO)

Katelijne Leemans (BA/SO/HO)

Design Thinking, ook voor onderwijs innovatie

Design thinking komt uit de design-wereld. Het wordt gebruikt bij productontwikkeling in bedrijven en in de kunstwereld. Het is een verrassend krachtige methode om problemen aan te pakken. Problemen zijn vaak complex en hebben dikwijls nood aan een grote dosis creatief denken om goed opgelost te worden. Design thinking is een proces dat innovatie optimaliseert en ook onderwijsinnovatie kan stimuleren in jouw school.

Hasso Platner, medeoprichter van het bedrijf SAP, stichtte in 2005 het Hasso Plattner Institute of Design aan de universiteit van Stanford. Katelijne Leemans is een gespecialiseerde SAP-design-thinker. Zij toont op het festival de kracht van design thinking in het onderwijs.

 Henk Logtenberg

Henk Logtenberg

Hoe kun je Lesson Study schoolbreed invoeren?

Lesson Study (LS) is een aanpak waarbij een groep leraren een professionele gemeenschap vormt die zich over een bepaald vraagstuk buigt. De deelnemers verzamelen kennis over bijvoorbeeld effectieve rekenlessen en wisselen deze met elkaar uit. De LS-cyclus bestaat uit zes stappen: een onderwerp selecteren en doelen stellen, het lesplan voorbereiden en de data-analyse bepalen, het lesplan ontwerpen, de onderzoeksles uitvoeren terwijl collega’s meekijken, de les gezamenlijk nabespreken, en kennis delen.

In deze workshop krijgt een leerteam de opdracht om een Lesson Study traject rekenen voor het team te ontwerpen en te implementeren.

Hoofddoelstellingen zijn: de leerlingenresultaten worden beter; de competenties van de leraren bij het geven van reken-wiskunde onderwijs worden versterkt. Tijdens de workshop bespreken we de scenario’s die door de deelnemers bedacht zijn. We valideren samen welke scenario’s de meeste kans van slagen hebben in de praktijk.

 Maud Croes - Van der Meij College

Maud Croes - Van der Meij College

Een verandertraject opstarten en borgen

Het Van der Meij College startte in 2014 met Lesson Study o.w.v. tegenvallende resultaten. Lesson Study is een professionaliseringsmethodiek. Deze trajecten blijken een effectieve manier van professionaliseren. Via deze aanpak zijn belangrijke resultaten geboekt: leerlingen presteerden significant beter op gestandaardiseerde taal- en rekentoetsen, waarbij ‘zwakkere’ leerlingen opmerkelijk meer vooruit gingen. Daarnaast werden docenten aantoonbaar ‘betere’ docenten; ze werden gevoeliger voor en focusten meer op behoeften van leerlingen en de bereidheid om samen te werken nam toe.

In deze workshock kom je te weten welke valkuilen en successen er tijdens zo’n verandertraject zijn en hoe de school de verandering tijdens het traject borgt.